VALKUILEN


Veel bandjes en singer-songwriters denken dat ze alles zelf wel kunnen, en zien de valkuilen die op de loer liggen niet. Helaas laten ze het vaak na om echt het maximale uit hun repertoire en productie te halen. Dat is jammer voor de band/artiest zelf, maar ook voor alle potentiële fans en muziekliefhebbers. Een goede producer leidt je behendig om de valkuilen heen.

Tegenwoordig kan je veel zelf, en dat is natuurlijk ontzettend mooi, maar om jezelf ook meteen de producers rol aan te meten is toch vaak een brug te ver. Mensen kopen een software pakket zoals Logic of Pro-Tools en noemen zichzelf producer. Dat is ongeveer hetzelfde als een drumstel kopen en jezelf zonder ooit een stok in handen te hebben gehad drummer noemen... Er komt natuurlijk veel meer bij kijken.

Hopelijk geeft de informatie op deze site je wat meer inzicht in het hele productie proces en ben je na het lezen van alle onderdelen een wijzer mens.


Waarom is het geen goed idee om jezelf te produceren?

Allereerst is er natuurlijk het technische aspect. Alle knopjes, schuifjes en interfaces zijn uiteindelijk slechts "gereedschap" om een opname vast te leggen. Je moet ze inzetten en afwegen met een doel voor ogen. Ten eerste krijg je dus te maken met het werk van een geluidstechnicus; wat een ambacht op zich is. Wat weet jij van barks en maskering, het mix panorama, equalizing, fase problemen en fantoom voeding? Hoe stel je een compressor eigenlijk goed af. En nog los van de kennis, heb je de nodige plug-ins sowieso al in huis?

Nogmaals; zelfs als je het technisch en inhoudelijk zou kunnen, waarom moet je nooit
jezelf gaan produceren?

Omdat je allang niet objectief meer bent over je "darlings". Je hebt je eigen songs al zo vaak gehoord dat je niet meer adequaat kan beoordelen wat er nou goed of slecht aan is. Als je jezelf produceert komt er tijdens het hele opnameproces nergens waardevolle feedback terug; je ontkent daarmee eigenlijk het belang van frisse oren en nieuwe creatieve ideeën. Geloof me, het meest frustrerende is om achteraf allemaal goede adviezen krijgen als je album of demo al af is... En zeg nou zelf, jouw creaties verdienen toch de allerbeste behandeling!

Iemand van buitenaf met kennis van zaken, die een creatieve koers uitzet en als klankbord fungeert is van onschatbare waarde. Zeker omdat je af en toe dingen echt vanuit een ander perspectief moet bekijken.
Een producer zal veel los maken, hij komt met dingen die je bevallen en dingen waar je aanvankelijk misschien twijfels bij hebt. Maar een goede producer zal altijd alles duidelijk beargumenteren en daarnaast zul je ook op zijn gevoel en ervaring moeten vertrouwen. Stel jezelf open voor zijn op- en aanmerkingen.
Geen enkele producer zal jullie muziek slechter willen maken, integendeel hij zal ook aan zijn eigen reputatie denken, wat juist een mooie garantie is dat hij zich optimaal inzet tijdens het (pre)productie proces.

Om de proef op de som te nemen, zou ik je willen vragen om eens tien of vijftien van je favoriete cd's uit je kast te trekken (als je alleen maar mp3tjes hebt, wordt het lastig). Kijk vervolgens in de booklets of die albums door een producer geproduceerd zijn en kijk ook meteen even wie ze gemixt heeft. Kom niet aan met zichzelf producerende artiesten zoals Prince, Lenny Kravitz etc. want er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ik zou jezelf niet meteen zo hoog inschatten.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
BUDGET TIP:

Focus eerst op de best mogelijke productie en daarna pas op een budget voor een eventuele fysieke cd oplage. Als je een kwaliteitsproductie maakt die goed klinkt, dan levert dat veel makkelijker financiering op voor het dupliceren of persen van cd's. Denk bijvoorbeeld aan
een licentie bij een label/platenmaatschappij of de mogelijkheden via crowdfunding sites.

Bedenk voor het persen ook hoe groot de vraag naar een echte cd werkelijk is.
Het is vaak een goede bron van extra inkomsten na je optredens of als special item in de vorm van een gesigneerd exemplaar in je webshop, maar voor de belangrijkste distributie kanalen is de digitale download versie tegenwoordig vaak een betere en veel goedkopere oplossing.

Het digitaal uitbrengen van een single of album is tegenwoordig zo goedkoop en makkelijk
dat je daar eigenlijk nauwelijks budget voor opzij hoeft te zetten. Een single uitbrengen via
Tunecore kost $9,99, en een album $49,99 (dit zijn trouwens wel jaarlijks terugkerende kosten). Het is dan wereldwijd via iTunes, Amazon, Spotify en diverse andere kanalen te downloaden of te streamen. Nieuwe platforms zoals: Vibedeck en het Nederlandse Songport schieten nu als paddenstoelen uit de grond.


Fotografie: www.alexdevocht.com. Website ontwerp en teksten: Jesse Campfens © 2011