STUDIOSESSIE


Er zijn verschillende manieren om een song op te nemen. Vooraf inventariseert de producer
de wensen van de band of artiest en wordt er aan de hand van het beschikbare opname budget een concept opgesteld. Wat is de gewenste sound en hoe kan die het beste worden bereikt?


OPNAME STRATEGIËN: LIVE VERSUS LAAGJES
Vooraf bekijkt de producer hoe er efficiënt met studiotijd kan worden omgegaan. Je kan er voor kiezen om als band alles live in één take op te nemen, wat resulteert in een "live feel" die zeker een bepaalde charme kan hebben. Nadeel is wel dat er altijd wel compromissen gemaakt moeten worden, bijvoorbeeld als één instrument een fout maakt, terwijl de drummer net zijn beste take speelt. Voor je het weet ben je toch aan het "overdubben". Verder klinkt het resultaat natuurlijk heel erg als een "live opname".

Als je ervoor kiest om alles stap voor stap in laagjes op te nemen, dan kan je het beste uit iedere speler halen en partijen zelfs in meerdere etappes opnemen. Een album hoeft natuurlijk helemaal niet als een live maak uitvoering te klinken, dus neem de vrijheid om je sound te perfectioneren. Productioneel geeft stap voor stap opnemen meer mogelijkheden; zo kan je bepaalde instrumenten bijvoorbeeld ook makkelijk in een homestudio opnemen, waarmee je weer de nodige studiokosten (en opnamestress) bespaart.

Een album of EP opnemen is natuurlijk een bijzondere ervaring. De vibe die er tijdens de sessie heerst hoor (en voel) je grotendeels op het album terug. Het is daarom belangrijk dat iedereen tijdens de opnames goedgehumeurd en geconcentreerd is. Vergeet niet; we leggen iets vast voor de eeuwigheid!


IN DE STUDIO
Zorg dat je op tijd komt en fris, nuchter en uitgeslapen bent. Opnemen is hard werken en vergt een hoge mate van concentratie. Laat vrienden en fans thuis, er zijn al genoeg mensen aanwezig tijdens een studiosessie. Timing is cruciaal, dus zorg dat je alle partijen goed kent en blind kan spelen. Oefen ze ook zonder zang of andere begeleiding, en niet te vergeten: met metronoom (clicktrack)! Als je dit niet gewend bent kan dit namelijk best lastig zijn.

Neem genoeg tekstvellen en akkoordenschema's mee voor iedereen. Dingen uitschrijven, kopiëren etc. gaat allemaal van je studiotijd af en reken maar dat deze informatie cruciaal is voor de producer en geluidstechnicus, maar ook voor je mede bandleden om tijdens de opnames optimaal te kunnen communiceren. Elk succes begint met een professionele instelling, dus leer jezelf dat zo snel mogelijk aan.


SOUND MAKEN
Een goede sound begint aan het begin van de keten. Je instrument is de eerste geluidsbron. Zorg dat alles goed is afgestemd, denk dus aan verse snaren en voldoende reserveonderdelen zoals; batterijen, drumsticks en plectrums. Alles wat rammelt of kraakt valt tijdens een opname extra op; van losse contractjes tot een strakke leren broek. Voorkomen is beter dan genezen. Check ook voortdurend of je (bas)gitaar nog goed gestemd is.

Nog een belangrijke discipline is het laten uitklinken van de laatste noot / bekkens van het drumstel aan het einde van een nummer. Niets is frustrerender dan een geweldige "take" opnieuw moeten doen omdat iemand in de band te vroeg begint te praten. Wees gewoon stil tot alles helemaal is uitgeklonken.


MIXEN
Mixen is een kunstvorm. Een kunstvorm die onderhevig is aan een heleboel basis principes en natuurwetten die je absoluut niet kan negeren. Tegelijk biedt mixen ook de mogelijkheid tot onbegrensde creativiteit.

Tijdens het mixen wordt de onderlinge balans van alle opgenomen partijen afgesteld en worden ze zorgvuldig in het mix panorama geplaatst. Er wordt EQ, compressie en andere effecten toegepast om elke partij het beste tot zijn recht te laten komen. Sterke opvallende partijen worden benadrukt en wat zwakkere elementen worden verstopt of zelfs helemaal niet gebruikt. Dat je een bepaalde partij hebt opgenomen betekend namelijk niet dat hij per se gebruikt moet worden in de mix. Tegenwoordig zijn er overigens talloze hulpmiddelen om valse of slecht getimede noten aan te passen.


FIX IT IN THE MIX?
"We'll fix it in the mix", is een uitspraak die je tegenwoordig steeds vaker hoort. Muzikanten worden steeds luier omdat er achteraf nog zoveel veranderd of verbeterd kan worden. Het is natuurlijk wel zo verstandig om alles in eerste instantie zo goed mogelijk op te nemen en zo min mogelijk reparaties en aanpassingen tot het mix proces uit te stellen. Het gaat ook om het vastleggen van een gevoel.

Fotografie: www.alexdevocht.com. Website ontwerp en teksten: Jesse Campfens © 2011