SONGWRITING TOOLS


Om toch een klein tipje van de sluier op te lichten, som ik de belangrijkste ingrediënten van een goede song nog eens op. Doe je voordeel met deze "tools", want hoe beter je songs zijn, des te groter de kans dat we er samen serieus mee aan de slag kunnen.

Herhaling
Zorg voor genoeg herhaling in (refrein)teksten en muzikale frasen... maar ook weer niet overdreven veel.
Denk aan de balans en hou de spanningsboog goed in de gaten.

Contrast
Pas contrast toe op alle mogelijke manieren. Denk aan contrast in melodie, toonhoogte, arrangement en ritme.
En denk ook aan contrast qua afwisseling van bijvoorbeeld korte noten op de coupletten en lange noten in het refrein.
Een goede song is een achtbaan, maar pas op dat je niet uit de bocht vliegt. Maak het spannend, maar niet te extreem. Je wil natuurlijk dat mensen nog een ritje willen maken, en daarna nog één en nog één.

Rijm
Rijm, Rijm, Rijm! Maar rijm nooit om het rijmen zelf, zorg dat het rijm altijd in dienst staat van het songconcept,
dus laat je rijm niet de inhoud of de richting van je verhaal bepalen.

LET OP: Als iets niet rijmt, dan krijgt de luisteraar het onbehagelijke gevoel dat er iets mist.
Rijm is essentieel, want onze hersenen houden van herhaling. Sterker nog; het is ons vroeger met de paplepel ingegoten. Denk maar eens aan alle kinderliedjes en versjes van vroeger. Alles rijmt, want rijmen betekend makkelijk onthouden, en makkelijk onthouden betekend: meezingen. Als je teksten niet rijmen dan kan de luisteraar meestal niet meteen aanwijzen wat er mis is, maar onbewust voelt hij of zij dat er iets helemaal niet klopt. Er valt met rijmen trouwens nog best veel te smokkelen als de (eind)klanken maar genoeg overeen komen. Verdiep je ook eens in extra rijmvormen die je kan toevoegen aan je tekst, zoals; alliteraties en binnenrijm.

Om nog even extra aan te geven hoe belangrijk rijm is, er zijn zelfs speciale software programma's en websites om beter te rijmen (in het Engels). Kijk maar eens op
rhymezone.com of masterwriter.com (speciaal voor songwriters).
Deze hulpmiddelen komen soms erg goed van pas en brengen menig songwriter op frisse, nieuwe ideeën.


Urgentie / Emotie / Details
Er moet een bepaalde innerlijke noodzaak zijn om je te uiten in een song. Iets wat je niet langer binnen kan houden en per se met je luisteraar moet delen. Zorg dat je een emotionele binding hebt met je song onderwerp.
Gebruik veel details, daarmee sleep mensen je verhaal binnen en zorg je ervoor dat ze het voor zich zien en meeleven. We leven in een wereld waarin alles sneller en sneller gaat, grijp daarom meteen de aandacht van de luisteraar en laat hem / haar daarna ook niet meer los. Details maken dingen extra levendig in een song.


Perspectief
Spreek de luisteraar direct aan. Dus geen verhalende teksten over een derde persoon enkelvoud, maar schrijf in eerste en tweede persoon enkelvoud. Ik / mij(n) en jij / jou(w). Een goede song had net zo goed een (telefoon)gesprek of een brief kunnen zijn. Maak het geloofwaardig en niet al te gekunsteld.

Inhoud / Thema / Songtitels
Beginnende of nog onervaren songwriters willen vaak veel te veel vertellen in een liedje. Hou het vooral compact en overzichtelijk. Focus op één aspect / emotie van het thema dat je gekozen hebt. Zorg ook dat de songtitel de meeste herkenbare, emotioneel geladen of herhalende zin uit het refrein is. Als mensen je song gaan opzoeken op YouTube, Google of waar dan ook, dan moet er natuurlijk wel een verband zijn tussen de titel en de "hook" van je song.
   
Intro's
Hou je intro's kort. Zodra de zang begint, maak je een emotionele verbinding met je luisteraar. Doe dat zo snel mogelijk anders ben je de luisteraar misschien al kwijt voor er een noot gezongen is. Tegenwoordig moet alles sneller en sneller, mensen zijn steeds ongeduldiger en bovendien snel afgeleid.

Radio
Heb je een bepaald nummer als single kandidaat op het oog voor de radio, zorg dan dat het nummer niet langer dan 3:45 min duurt. Maar korter is bijna altijd beter! Als een liedje de "vier minuten grens" overschrijd, gaat een radio DJ er vaak niet eens aan beginnen. Alleen als je als band of artiest al (een grote) naam hebt, of als het liedje echt heel erg goed is kan je hier iets meer marge nemen. Hou dit dus goed in gedachten! Natuurlijk zijn er altijd wel uitzonderingen te vinden, maar tegenwoordig gaan dingen alweer sneller dan vijf of tien jaar geleden. Mensen zijn heel ongeduldig en worden overspoeld met een enorme hoeveelheid informatieprikkels, dus grijp meteen de aandacht.

Ik sluit af met een citaat van Eric Beall: "Stop writing songs and start writing hits".


Deze, en overige technieken (ik geef natuurlijk niet alles zomaar weg hier), worden
uitgebreid besproken en toegepast tijdens de pre-productie of een songcoaching traject.

Fotografie: www.alexdevocht.com. Website ontwerp en teksten: Jesse Campfens © 2011