PRE-PRODUCTIE (1)


De pre-productie is de meest onderschatte fase van het opnameproces, maar in deze fase van het traject wordt het echte verschil gemaakt. Hoe bewuster je de songs tijdens de pre-productie bekijkt, des te beter je eindproduct zal uitpakken. Pak mogelijke problemen bij de wortels aan en stel ze niet uit, dat scheelt een hoop frustratie en teleurstelling achteraf.







1. HET LIEDJE ALS UITGANGSPUNT
Uiteindelijk draait het allemaal om de kwaliteit van je songs; de emotie en urgentie die daaruit spreekt versterkt jouw geloofwaardigheid en overtuigingskracht als artiest. Als het jou niks kan schelen wat je doet, dan zal het publiek ook zijn schouders ophalen. Goede songs zijn de eerste voorwaarde voor een succesvolle carrière in de muziekindustrie. Zie het liedje als een ruwe diamand die in meerdere of mindere mate geslepen moet worden wil het zijn werkelijke potentie bereiken.

Het liedje is het allerbelangrijkste, daarna de kwaliteit van de zang en daarna het arrangement. Verder is het natuurlijk belangrijk om alles zo goed mogelijk, met bezieling en beleving, in te spelen tijdens de opnames.


2. TERUG NAAR DE ESSENTIE
Tijdens de pre-productie gaan we eerst helemaal terug naar de basis. De producer luistert naar de demo's of naar de band live in de oefenruimte, om de sterke en zwakke punten in kaart te brengen. Want als een liedje (nog) niet werkt, dan heeft opnemen totaal geen zin. Geen enkele mix ingreep of wonder plug-in kan dat probleem achteraf oplossen. Daarom wordt het liedje eerst helemaal uitgekleed tot de essentie (meestal zang + akoestische gitaar of piano) en uitvoerig onder de loep genomen.

Het beoordelen van het repertoire begint met het ontleden van tekst en muziek om het fundament en de structuur te analyseren. Hiervoor is het belangrijk om teksten en akkoordenschema's uit te schrijven en aan
de producer te verstrekken, zodat hij makkelijk kan identificeren wat de sterke punten zijn en waar nog aan gesleuteld moet worden. De producer examineert de songs en bekijkt de aanwezigheid, lengte en herhaling van de verschillende onderdelen (couplet, refrein, brug), maar ook het rijmschema, het tempo en de maatsoort van de song. Hij beoordeelt of het thema en de emotie van het liedje goed uit de verf komt en geeft eventueel de opdracht om de tekst op bepaalde plekken aan te passen.

Na dit welhaast anatomische proces wordt het liedje weer opnieuw aangekleed. In dit proces wordt het arrangement bijgeslepen en geperfectioneerd voor de uiteindelijke opnames, zodat partijen in balans zijn
en elkaar niet in de weg zitten.

Sommige bands zijn huiverig dat een producer hun muziek veranderd. Een goede producer veranderd dingen niet; hij verbeterd ze. De sterke aspecten worden uitvergroot en de mindere momenten worden bijgeschaafd. Een producer streeft altijd naar het hoogst haalbare eindresultaat.


3. DE SPANNINGSBOOG
Hoe wij naar liedjes luisteren en met name hoe wij een melodie ervaren, vindt zijn oorsprong in de prehistorie. Diepgewortelde oerinstincten bepalen gek genoeg of een liedje ons wel of niet bevalt. Dit proces speelt zich af op een onbewust niveau, waardoor de meeste mensen maar moeilijk kunnen duiden waarom ze een liedje goed vinden, of al snel verveeld verder skippen.

Onze hersenen reageren vooral op contrasten in geluid; hoe groter de dynamische verandering, des meer we (letterlijk) onze oren spitsen. Behalve contrasten in volume zijn er nog veel meer contrasten die goed werken, zoals bijvoorbeeld: hoog/laag of lang/kort.

Aan de andere kant, zijn we ook gek op herhalende patronen. Het is dus de kunst om herhalingen op tijd af te wisselen; net voordat de verveling toeslaat.

Een goede producer heeft een sterk ontwikkeld gevoel voor de ideale verhouding tussen verschillende song onderdelen. Hij weet wat werkt en op welke punten de luisteraar afhaakt. Het vinden van de juiste spanningsboog is essentieel in het smeden van een goede song. Uiteindelijk draait het om een afgewogen balans tussen contrast èn samenhang.

PAGINA 1 < klik hier                       PAGINA 2 < klik hier                         PAGINA 3 < klik hier

HET LIEDJE ALS UITGANGSPUNT
TERUG NAAR DE ESSENTIE
DE SPANNINGSBOOG

SUCCESFORMULE
STUDIO OPNAMES VOORBEREIDEN
FILOSOFIE & UITGANGSPUNT

SONGSTRUCTUUR & AANDACHTSPUNTEN
HOOKS & INSTRUMENTATIE
BEZINT EER GIJ BEGINT
DOCUMENTATIE & ZELFANALYSE

Fotografie: www.alexdevocht.com. Website ontwerp en teksten: Jesse Campfens © 2011