FOOD FOR THOUGHTS        DEEL 1            DEEL 2            DEEL 3


Als je een plaat in eigen beheer maakt, mis je een aantal expertises die een label /platenmaatschappij je normaal gesproken aanbied. Zoals eerder gezegd; succes is vaak afhankelijk van een heleboel factoren. Ook factoren waar je als band misschien niet echt serieus over nadenkt of het belang niet meteen van inziet.

AMBITIES
Veel bands hebben grote ambities en willen rijk en beroemd worden. Maar vervolgens handelen ze totaal niet naar die ambities, het lijkt er soms zelfs op dat ze hun eigen succes saboteren door precies de verkeerde keuzes te maken en zich op secundaire dingen te focussen. Neem jezelf serieus, geloof in wat je doet en pak alles zo professioneel mogelijk aan.


FEEDBACK & KRITIEK
Kan je niet goed tegen kritiek? Leer daar dan zo snel mogelijk mee omgaan!
Feedback is ontzettend leerzaam en belangrijk om je te kunnen blijven ontwikkelen. Niet iedereen zal van je muziek houden, maar probeer te ontdekken of de reacties die je krijgt misschien een kern van waarheid bevatten. Ga bij jezelf en je bandleden te rade en werk eraan.

Natuurlijk zijn er overal mensen met allemaal meningen die er niet echt toe doen, maar er zijn ook genoeg mensen die weldegelijk verstand van zaken hebben en adviezen geven die je echt verder helpen.
Als de mensen om je heen je niet meer corrigeren als je iets verkeerd doet of een fout maakt. Als ze geleidelijk stoppen met het geven van opbouwende kritiek, dan ben je verloren, want dat betekend dat ze hun geloof in je hebben opgegeven. Koester feedback en laat je waardering blijken. Luister ernaar zonder meteen in de verdediging te schieten. Mensen geven feedback omdat ze (nog) in je geloven. Blijf daarom altijd leergierig en bereid om te groeien.


BEN JE ER AL KLAAR VOOR?
Vroeger zaten muzikanten vaak lang in het geheim te oefenen op hun talent. Zorgvuldig ontwikkelden ze zo hun eigen sound, totdat ze er volledig van overtuigd waren dat de muziek goed genoeg was om wereldkundig te maken. Op zo'n moment, als de tijd er echt rijp voor was, maakten ze dan diepe indruk. Ze kwamen namelijk met iets wat ze langdurig geperfectioneerd haden.

Tegenwoordig slingeren bands en singer-songwriters lukraak van alles de wereld in; een stortvloed van creaties uit het muzikale beginstadium die meestal nog niet om aan te horen zijn. Je verspeeld eigenlijk al je kansen door middelmatige of zelfs slechte muziek uit te brengen. Als je iets meer tijd neemt om echt een richting te kiezen, je sound te ontwikkelen en te perfectioneren, voordat je het wereldkundig maakt, dan is
de kans veel groter om op een positieve manier opgemerkt te worden. Er zit een groot verschil tussen:

A)  Achter de feiten aanlopen en constant moeten bewijzen dat je WEL iets moois kan maken.
     
of
B)  Vriend en vijand verbazen met jouw in het diepste geheim ontwikkelde sound / songs.


KILL YOUR DARLINGS!
Er zijn songwriters die elke week een nieuwe songcreatie online gooien, maar naar mijn idee zijn artiesten en bandjes tegenwoordig veel te snel tevreden. Het moet gezegd; sommige liedjes zijn meteen af, maar veel liedjes moeten rijpen. Sommige liedjes ontwikkelen zich tot iets beters, met andere liedjes loop je steeds weer vast. Dat is het mooie aan het proces. Als je een plaat koopt van een vooraanstaande artiest hoor je eigenlijk elke keer een "greatest hits" van de afgelopen twee jaar. Want voor elke song op het album zijn er 2 tot soms wel 5 nummers die het album niet gehaald hebben.

Bij muziek gaat het om kwaliteit en niet om kwantiteit. Mensen willen kwaliteit voorgeschoteld krijgen, terwijl ze nu vaak ongevraagd door heel veel bagger heen moeten werken om iets waardevols te ontdekken.
Als artiest heb je ook de verantwoordelijkheid om de wereld niet te vervuilen met je mindere songs.
Maak keuzes, ik weet dat het niet makkelijk is, maar toch: Kill your darlings!

Fotografie: www.alexdevocht.com. Website ontwerp en teksten: Jesse Campfens © 2011